Mo-Ca = Veel Meer dan Canvas

Blog geschreven door Hans Bosch van WIJ Financiën over Mo-Ca! 

Hoe leuk is dat? Maandagmorgen 09.00 uur op de koffie bij Mo Ca. Bij wie? Bij More Than Canvas. Zusterbedrijf van Art Print Design en Picture on the Wall. Bij Bert, Carla & Emily Derksen. More Than Canvas. Afgekort: Mo-Ca.

De ontvangst is hartelijk. Altijd als ik er kom ben ik verbaasd van de grote open ruimte waarin een warme huiselijke sfeer is gecreëerd. Je moet het je voorstellen als een grote woonkamer waarin aan de wanden prachtige canvas doeken hangen en overal sfeervolle woon accessoires zijn uitgestald. In het midden een “podium”, een plek van waaruit de creatieve werkzaamheden plaatsvinden. Aan de zijkant een woonkeuken met een  heerlijke grote tafel. De tafel waar ik samen met Carla en Emily aan de koffie ga. Bert nonchalant leunend tegen het aanrecht. De indruk wekkend dat hij gelijk weer aan de slag gaat. Dat is niet het geval. Twee uur lang staat hij daar en telkens verhaalt hij over de ontwikkelingen bij Mo-Ca.

Bert is onmiskenbaar de creatieve man. Een en al ideeën en in het creatieve proces de ander telkens een stap vooruit. Hoe het idee van Mo-Ca is ontstaan? “We waren natuurlijk al bezig met Picture on the Wall. Gebaseerd op fotowanden maar dan anders. Anders in de zin dat spijkerwerk niet meer nodig is. Door het ontwikkelen van een speciaal procedé werd het mogelijk de foto’s, posters, platen met een sticky laag te bevestigen, aan vrijwel elke wand. Dat deden we ook met canvas dat we in onze eigen drukkerij (Art Print Design) al bedrukten. De reacties van onze klanten waren direct zeer positief. Van daaruit kwam ik op het idee om met het canvas meer aan te laten sluiten bij de wat warmere nostalgische sferen. Canvas heeft echter een moderne uitstraling. Voor mij was het een uitdaging om het canvas te bewerken, te kreuken en een sfeer te geven die anders, speciaal en uniek is”. Bert doet er wat luchtig over maar als ik doorvraag begrijp ik dat Mo-Ca de enige is die het gelukt is het canvas functioneel oud te maken, te bedrukken en nog meer sfeervol te maken.

Maar als je dan zo ver bent hoe breng je het product dan op de markt? Carla en Emily beginnen te stralen. Nu gaat het niet om creativiteit maar meer op de gezelligheid. De Swan Market roepen ze in koor. Een platform voor startende, creatieve ondernemers die hun producten aan het grotere publiek willen tonen. Een lifestyle markt waarbij je naast al het shop-plezier word verwend met heerlijk eten en drinken. Denk aan het food truck festival dat we vorig jaar in Apeldoorn hadden. Carla vertelt: “Het eerste jaar hebben we heel wat afgestruind om naamsbekendheid te krijgen en ons product aan de man te brengen. De hele week werken en de zondag de Swan market op. Vroeg weg en weer laat thuis. Maar wel gezellig. Met het hele gezin. Ook Demi, de andere telg van het gezin Derksen, die de website beheerd en hierover de volledige verantwoordelijkheid heeft was er bij. Carla glundert. Fantastisch toch dat je op deze manier met z’n allen in de onderneming kan werken?”.

Waar heeft deze inspanning toe geleid? Carla pakt de kaart van Nederland er bij. Met enige trots wijst ze naar alle rode stipjes die op de kaart zijn aangebracht. Van het verre zuiden tot de Wadden eilanden, langs de kust en in het binnenland. Nog niet alle gebieden zijn bereikt maar er moet wat te wensen over blijven. Er zijn nog volop nieuwe ideeën. Er zijn inmiddels een kleine 30 verkooppunten die de producten van Mo-Ca verkopen. Maar het aantal is geen doel op zicht. Het moet gaan om verkopers die dezelfde sfeer en kwaliteit nastreven. Er moet gevoel en verbinding zijn. Emily veert op. “Dat is wat ik meer wil doen. De contacten met de verkopers onderhouden en intensiveren. Vooral gericht op de styling en de wijze waarop ons product aan de man wordt gebracht. Niet voor hele dagen. Net klaar met hbo-sales heb ik nog zo veel te leren. Eerst ervaring op doen bij anderen en tegelijkertijd mijn steentje bijdragen aan Mo-Ca”.

Ik zie en voel harmonie en warmte. In de mensen waarmee ik aan tafel zit en in de producten die zij maken en verkopen. Passie. En daarnaast moet het vooral ook nog gezellig zijn. En vriendschap. Dat is belangrijk. Enthousiast verhalen Emily en Carla over het evenement dat ze op 3 juni 2016 van 16.00 uur tot 21.00 uur organiseren. Mo-Ca and Friends. De bedrijfsruimte aan de Watermanstraat 118 te Apeldoorn wordt omgetoverd in een Swan Market in the house. Een eigen life style beurs en dan vooral met ondernemers uit het eigen netwerk. Denk aan een fashion truck, thee, taarten en lekkere hapjes. Iedereen is welkom

Genieten is een kunst. Bewust zijn van de mooie dingen van het leven. Maar ook bewust van het feit dat een lang leven niet voor iedereen is weggelegd. Emily heeft me er al vaker over verteld. Stichting Bo Minnée. Deze stichting is opgericht ter nagedachtenis aan Bo Minnée. Op veel te jonge leeftijd overleden. Names Bo geeft de Stichting gezinnen met een ernstig ziek kind een steuntje in de rug. En Mo-Ca geeft de Stichting Bo Minnée een steuntje in de rug. Niet als modegrill om mee te kunnen of moeten doen met MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) maar uit pure betrokkenheid. Ook bij Mo-Ca and Friends op 3 juni 2016 is Stichting Bo Minnée er bij om hun doelstellingen uit te kunnen dragen.

Als ondernemende fiscalist kom ik bij veel ondernemers over de vloer. Vaak komen ze op kantoor. Maar wat is het dan toch leuk om “een bakkie” te doen aan de keukentafel bij de familie Derksen en voor even mee te worden genomen in de beleving van Mo-Ca. Het is niet alleen een naam, het is een gevoel en beleving. Ondernemen vanuit het hart. Zaken doen gebaseerd op een vriendschappelijke vertrouwensband. Ik besef me dat dit ook kernwaarden van mijn eigen onderneming (WIJ van Financiën) zijn. En als geen ander weet ik dat dit in de financiële wereld lastig is. Deze vermakelijke ochtend bewijst me dat deze manier van zaken doen nog steeds mogelijk is. En dat is een heerlijk gevoel!

12717980_604577383024360_7087444143587294244_n

 

Share this post